Blog: Geurneutralisatie: ik ben fan!

Blog door Erik Petersen.

Blog: Geurneutralisatie: ik ben fan!

De vragen van opdrachtgevers zijn vaak divers. Van operationeel tot een strategisch vraagstuk. Wat me de laatste maanden is opgevallen dat steeds meer opdrachtgevers binnen mijn portofolio overlast ondervinden van vervelende geuren. Niet alleen in toiletgroepen, maar op soms bijzondere onverwachte plekken. Een goed aanknopingspunt om op onderzoek uit te gaan.

Geurbeleving is geen nieuw onderwerp binnen onze branche. Het verspreiden van aromatische geuren binnen een ruimte door middel van een dispenser die om het half uur een geur vrijlaat. Het blijft alleen lastig, omdat de associaties en beleving van medewerkers en bezoekers per geur verschilt. De ene persoon vindt de geur van lavendel heerlijk, terwijl de ander lavendel juist associeert met een vervelende gebeurtenis. Hierdoor kan de toepassing van geur ook negatief uitpakken.

Een andere manier is geurneutralisatie. Niks vervelende geurtjes maskeren, maar juist deze geur wegnemen. En wat is dan het resultaat? Door het ontbreken van geur, is de beleving neutraal. Vergelijk het ontbreken van een geur met stuurbekrachtiging; pas als je in een auto rijdt zonder stuurbekrachtiging merk je pas het verschil.

Het gesprek ben ik ondertussen bij diverse opdrachtgevers aangegaan en we starten met een tweetal pilots. Kijken wat geurneutralisatie doet met de overlast, maar zeker ook met de beleving. Ik ben fan!

 

Erik Petersen
Manager Corporate Accounts

<< Terug naar verhalen